۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۴۰

رئیس حوزه هنری:

سیاسون در عرصه مدیریت فرهنگی با هم تسویه حساب نکنند

 سیاسون در عرصه مدیریت فرهنگی با هم تسویه حساب نکنند

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی خواستار آن شد که «سیاسون تسویه حساب‌های سیاسی خود را به عرصه مدییت فرهنگی نیاورند.»

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم جسن یک سالگی تاسیس حوزه هنری کودک و نوجوان صبح امروز سه‌شنبه 6 اسفند در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در  این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی گفت: خداوند منان را سپاسگزارم كه به ما  آن قدر توفیق و فرصت داد كه شاهد به بار نشستن یكی از آرزوهایمان باشیم.

رییس حوزه هنری ادامه داد: حوزه هنری كودك و نوجوان از طرح های راهبردی حوزه در دهه چهارم انقلاب اسلامی است كه خوشبختانه بعداز مطالعات و طراحی، یك سال پیش در چنین ایامی تشكیل شد و به همت مدیر توانا و پر تلاش و همكاران سخت كوش ایشان سال نخستین را با همه مضایقی كه پیش رو داشت با كارنامه قابل قبولی پشتسر گذاشت.

وی افزود:  امروز بیش از هفتاد و پنج پروژه در اینجا در حال اجراست كه بعضی از آنها طرح های مهم و اساسی این حوزه است. مانند تعریف كودك و نوجوان تراز انقلاب اسلامی و چندین طرح مهم دیگر در بخش تربیت اسلامی و در كنار اینها تولیدات تأثیرگذاری كه ان شاءالله به زودی شاهد رخ نمایی آنها خواهیم بود.

مومنی شریف با بیان اینكه از مهمترین دغدغه های حوزه هنری در این دوره، توجه به افقی بوده است به نام ایجاد تمدین نوین اسلامی كه با تدبیر رهبر عزیز و خردمندمان طراحی و معماری می شود اذعان كرد:  فكر می كردیم یكی از كارهای اساسی تعریف انسانی است كه انقلاب، او را به این روزگار معرفی كرده است. لذا كارهای قابل افتخاری با همین موضوع تولید و ارائه شد و الحمدلله مورد اقبال هم قرار گرفت. در همین راستا به بحث خانواده و سبك زندگی رسیدیم.

وی گفت: در این زمان هنوز، رهبری چنین تصریحی به این مقوله نكرده بودند كه یك سال و نیم پیش در سفرشان به خراسان شمالی كردند. اما از دیگر فرمایشات ایشان می‌شد فهمید كه این موضوغ از دغدغه‌های جدی ایشان است. بنا براین به كارهایی با این موضوع و نگاه توجه ویژه شد. البته در این راه به علت عدم تعریف و تفاهم مشترك راجع به مأموریت حوزه با بعضی از دوستان و منتقدان مشكلاتی  داشتیم و داریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: به گمان آنها وظیفه حوزه هنری تنها پرداختن به انقلاب و دفاع مقدس است. ما هم همین را قبول داریم اما گمان می‌كنیم هر چیزی كه انقلاب را تهدید كند و آن را از آرمانهایش دور كند، مسأله انقلاب و طبعاً مسأله ما و حوزه هنری هم هست و امروز چه چیزی بالاتر از ترویج سبك زندگی غربی انقلاب را تهدید می‌كند؟

وی افزود: مگر جنگ نرمی كه ترجیع بند همه حرف‌های این روز هاست، مؤلفه ای مهمتر از سبك زندگی هم دارد؟ مگر نه این است كه خودشان اعتراف كردند سبك زندگی مد نظرشان یعنی مدیریت آرزوها، گرایش ها و انتخابهای مخاطب از طریق رسانه و آموزش ؟ آیا حوزه هنری می تواند نسبت به این موضوع بی اعتنا باشد؟

وی با اشاره به اینكه در نخستین كارهایمان با مشكلات جدی مواجه شدیم خاطر نشان كرد: به عنوان مثال فیلم موفقی به نام «یه حبه قند» تولید شد. خوشبختانه مورد توجه عام و خاص قرار گرفت. مردم از آن استقبال كردند. خواص تشویق كردند. در حوزه سینما از فیلم های تأثیر گذار تاریخ این هنر در ایران نام گرفت، طوری كه حتی بعضی از كارگردانهای مشهور سینمای ایران ابایی ندارند بگویند در كار  جدیدشان از این فیلم تأثیر گرفته اند.

وی گفت: این فیلم در خارج هم مورد استتقبال قرار گرفت. در روسیه وقتی كه برای روزنامه نگاران مسكو به نمایش در می آید و مورد تشویق و نقد آنان قرار می گیرد، سفیر وقتمان جناب دكتر سجادی به كارگردان می گوید جمهوری اسلامی اگر میلیون ها دلار در اینجا هزینه می كرد، نمی توانستیم مانند این فیلم نگاه ایران را نسبت به ایران و فرهنگ ایرانی عوض كنیم.

مومنی شریف ادامه داد: در داخل وقتی یكی از بزرگان مدتی بعد از پایان اكران، آن را دیده بودند، به كارگردان پیغام فرستاده بودند كه چیزی  كه ما به عنوان خانواده ایرانی – اسلامی تأكید داریم همین هاست. و فرموده بودند: از این فیلم به ما گزارش های منفی داده بودند اما معلوم شده آن را نفهمیده‌اند!

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینكه این فیلم با این همه افتخارات، متأسفانه در یك شرایط  و فضای واقعاً طاقت فرسایی ساخته شد تصریح كرد: سربسته بگویم، اگر نبود ایستادگی مدیریت حوزه، این فیلم در وسط كار تعطیل می‌شد. دوستانی صرفاً با تكیه بر فیلمنامه اولیه و منش كارگردان كه لابد مطابق میل آنها نبوده، به نمادهایی رسیده بودند كه واقعاً شگفت انگیز بود. مثلاً این كه پیرمرد داستان نماد چه كسی است یا آن یه حبه قند نماد انتخابات 88 است كه نظام نمی تواند قورتش بدهد و قس علی هذا!

لذا شروع كرده بودند به تولید شب نامه و  فرستادن آن به هر جایی كه گمان می شد مؤثر است. از دفاتر علما بگیر تا دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری!

وی اظهار كرد: بعدها من فهمیدم این سرگذشت اغلب كارهای ماندگار در سینمای ماست! امروز همه وقتی كه می خواهند از فیلمی در باره فلسطین بگویند از میان بیش از پنجاه كار تولید شده در این حوزه در سینما و تلویزیون، انگشت اشاره‌شان فقط به بازمانده است. بازمانده‌ای كه وقتی تهیه كننده اش قصه توقیف یك ساله آن و مسائل پشت صحنه را می گوید، جالب توجه است.

وی با بیان اینكه در حوزه دفاع مقدس امروز همه از كرخه تا راین می گویند افزود:  اما همین تهیه كننده می‌گوید اگر نبود جسارت آقای لاریجانی وزیر ارشاد وقت این فیلم آن سال به نمایش در نمی‌آمد! به نظرم این نوع نگاه و این فضاسازی‌ها جسارت كارهای بزرگ و افتخارآمیز را از مدیران فرهنگی و هنری می‌گیرد.  قطعاً این موضوع دلایل مختلفی دارد كه به گمان بنده یكی از آنها ورود اشخاصی با مقاصد سیاسی به حوزه ادب و هنر است.

وی خاطر نشان كرد: سال گذشته شاید در همین روزها بود كه ما در كوران تهاجمی بودیم كه علیه حوزه هنری به علت موضعگیری درست و انقلابی اش در برابر فیلم‌های مسأله دار وارد شده بود كه ناگهان نامه‌ای از جایی آمد باید پاسخ دهیم. ماجرا از این قرار بود كه كسی از ما به جاهای بالاتر شكایت كرده بود كه چرا حوزه فلان فیلم را ساخته است كه محتوایش ضد انقلابی است به زعم او و به ما هم خیلی تاخته بود.

وی گفت: من خیلی شاكی شدم كه خدایا حالا در این میدانی كه به خیال خودمان برای دفاع از ارزشهای دین تو، وارد شده‌ایم باید از همه طرف بخوریم؟! از صدای آمریكا گرفته تا روشنفكران داخلی و زردسازها و مسئولان سینمایی و همه علیه حوزه هنری حرف می زدند.

وی با اشاره به اینكه  طبعاً من جوابی نوشتم به همانجایی كه از من برای نامه آن بنده خدا پاسخ می‌خواستند گفت:  توضیح دادم اولاً این فیلم مال امسال و پارسال نیست مربوط می شود به خیلی  قبل از بنده. ثانیاً این طور كه از گذشتگان شنیده‌ام، حوزه در این پروژه خیلی هم مبسوط الید نبوده بلكه كسانی دیگر و جاهایی دیگر برای نیت خیری كه داشته اند، خودشان تصمیم گرفته بودند و بریده بودند و دوخته بودند و در میان كار حوزه را دخالت داده بودند. كه البته پروژه هم خوب مدیریت نشده بود و چیزی غیر از مقاصد تهیه كنندگانش در آمده بود و خودشان هم توقیفش كرده بودند.

وی ادامه داد: اما منتقدان حوزه برای بركناری آقای بنیانیان از این موضوع خیلی استفاده كردند در حالی كه از ماجرای پشت صحنه بی اطلاع نبودند. من در پایان آن نامه نوشته بودم  مشكل این دوستان این فیلم نیست بلكه مسأله سیاسی است. الان آنان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اختلاف جناحی دارند و دعوا را به اینجاها كشانده اند. نوشته بودم خواهش می كنم نگذارید سیاسیون تسویه حسابهای سیاسی و جناحی خود را به میدان فرهنگ و هنر بیاورند. این میدان مناسب این دعواها نیست.

وی افزود: در این میدان كسی پیروز نمی شود اما ادب و هنر انقلاب آسیب های فراوانی می بیند! افق جناحهای سیاسی و عواملشان در حد پیروزی در انتخابات فلان و فتح مجلس و فلان منسب است اما افق هنرمند متعهد رسیدن به تمدن اسلامی است.

مومنی شریف تصریح كرد: به هر حال آن نامه به دست آن برادر عزیز ما هم رسیده بود. اخیراً یك روز بنده را در حوزه دید. از لحن من رنجیده شده بود اما چون آدمی متدین  بود گفت به من اطلاعات غلط داده بودند و فكر می كردم این فیلم سال گذشته و در مدیریت شما ساخته شده است.

وی گفت: به هر تقدیر حوزه سبك  زندگی از موضوعات ماست. باید توجه كنیم سبك زندگی مسأله عمیق و ریشه ای است البته زمانبر هم هست، عجله بردار نیست. متأسفانه این مسأله بعد از فرمایش رهبری آن قدر كه تبلیغاتی شد، دغدغه مردم نشد.

رئیس حوزه هنری در پااین گفت: تحول در سبك زندگی نیازمند اموری عمیق تر است كه یكی از آنها بحث كودك و نوجوان و تولیداتی است كه برای این مخاطب تولید می شود. در تهیه و تولید آثار برای آنان سه مؤلفه خردورزی، شادابی و معنویت مد نظرمان است كه امیدوارم ان شاءالله در آثارمان این سه مشهود باشد.

کد خبر 2243983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha